Budou naše děti úspěšné?

Kde se ve 14 leté dívce, která je dyslektička a dysgrafička (problémy s jazyky, především češtinou) berou tak nádherná slova? Proč nosí občas horší známky z jazyků, ale přitom je schopná psát knihu, která se čte jedním dechem a čtenář je napjatý a nedočkavě očekává, kdy už zase konečně vyjde další díl?

Souvisí hyperaktivita, dyslexie, dysgrafie, dyskalkulie a další psychické poruchy snad s inteligencí dětí? Nesouvisí. Zastávám názor, že každý je na něco chytrý. Je jen potřeba objevit silné stránky našich dětí a rozvíjet je. Je samozřejmě dobré znát i slabé stránky našich dětí a uvědomit si, zda jim vadí. Pokud ano, pracovat na jejich zlepšení, pokud ne, neřešit je. Zároveň je ale podporovat a podržet ve chvílích, kdy se jim nedaří. Děti získávají pocit jistoty z domova. Pokud jim nevěří okolí, nemohou si věřit ani oni sami.

Teorie inteligence od Howarda Gardnera říká, že chytří nejsme jen jedním způsobem, že inteligencí jsme dostali do vínku více, přinejmenším osm. A hlavně, pokud chceme, můžeme svou chytrost rozvíjet ve všech směrech. Musíme jen chtít a jít do akce.

 

Hana Mikešová
"Jednoduše hezké vztahy s dětmi"
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.